SEO is hard werken

Animatie figuren op letters www aan het werk

Met de boeken die geschreven zijn over zoekmachine optimalisatie kun je een aardige boekenplank vullen. En op het internet zijn er heel veel artikelen over dit onderwerp te vinden die garant staan voor menig leesuurtje.

Dringen

Iedereen wil met zijn of haar product, dienst of boodschap bovenaan komen te staan in de zoekresultaten van de zoekmachines. Het is dringen om met organische zoekresultaten een plaats op de eerste pagina van Google te bereiken. Sinds de advertenties niet meer rechts in beeld staan, maar boven- en onderaan de pagina, is de ruimte beperkt. Daarna komen de lokale bedrijven, het zogenaamde 'locale pack' meestal met kaart en afbeelding, ook deze resultaten drukken de eventuele organische resultaten verder naar beneden. Lees ook het artikel hierover door Wouter Koene op Frankwatching.

Moet je dan SEO maar laten zitten?

Nee zeker niet, want jij hebt toch geen website gemaakt alleen om Google een plezier te doen? Je wilt je klanten helpen, je hebt een boodschap die je wilt delen. Want daar doe je het voor: je schrijft voor je klant, die is op zoek naar iets en die ga jij helpen. Mensen zijn kritisch en het aanbod is groot, met jouw geoptimaliseerde website ga jij ze helpen. En ja, misschien moet je ook gebruik gaan maken van Google Adwords of adverteren via Facebook. Het blijft een samenspel van activiteiten, die elkaar ondersteunen en er uiteindelijk voor zorgen dat het bezoek aan jouw website toeneemt.

Optimaliseer voor mobiele apparaten

In hetzelfde artikel van Wouter Koene kun je lezen dat je (toekomstige) klanten voor het grootste deel aan het zoeken zijn via een mobiel apparaat en dan met name een mobiele telefoon. In menig huis ligt er wel een tablet maar het gebruik van de smartphone ligt vele malen hoger. Meet je het bezoek aan het je website al met Google Analytics? Dan kun je makkelijk controleren hoeveel bezoekers van jouw website dit doen met een telefoon. Kijk in Google Analytics onder doelgroep bij Mobiel, daar staat het overzicht van de aantallen en percentages van de verschillende apparaten. Waarschijnlijk staat mobile bovenaan. En Google weet dit ook heel goed en geeft daarom de voorrang aan websites die geoptimaliseerd zijn voor het gebruik met mobiele apparaten.

Techniek speelt een rol bij zoekmachine optimalisatie

Dus zorg ervoor dat jouw site goed te bekijken is op een mobiel. Want niet alleen perfecte teksten en een correcte opmaak maar ook techniek speelt een rol bij zoekmachine optimalisatie. Heb jij al een responsive website? En wordt alles netjes onder elkaar getoond op een mobiel? Kijk dan toch nog eens kritisch naar je site. Menige homepage is voorzien van een mooie slider of grote header. Maar die komen vaak alleen maar storend over op een mobiel. Schakel dit soort modules, widgets of plugins uit voor de weergave op een mobiel of vervang ze door een kleine foto en/of tekst.

Schrijf voor mensen

Ik stipte het net al even aan: goede teksten voorzien van de juiste zoekwoorden en een correcte opmaak van de tekst zijn een belangrijk SEO onderdeel. Maar houd wel een gouden regel voor ogen. Je klant komt eerst, die is op zoek naar een product of informatie en wil die tot zich nemen in een goed leesbare tekst, voorzien van interessante foto's of video's. Als je je teksten krampachtig vol zet met zoekwoorden, komt je boodschap niet over en haken je bezoekers alsnog af.

Meet je bezoek

Een waterpas als weer gaven voor het meten en controleren van je site

Begin je teksten met een goede intro waarin je kort toelicht waar het hele artikel over gaat. Met deze pakkende intro probeer je je lezers over de streep te trekken om het hele artikel te lezen. Meet ook dit in Google Analytics, het is leuk als je pagina veel bezocht wordt maar hoelang blijven ze op je pagina? Als je weet dat het lezen van je tekst 4 of 5 minuten duurt en het gemiddelde bezoekduur op je pagina is maar 40 seconden dan geeft het aan dat je bezoekers afhaken. Ze zijn wel naar je pagina toe gekomen, maar haken snel al. Lees je teksten nog eens kritisch door en laat ook anderen je teksten lezen en experimenteer met een andere opmaak, afbeeldingen of indeling, stel vragen en geef je bezoekers de mogelijkheid om te reageren en ga op deze wijze de interactie aan.

Opmaak van teksten

Deel je teksten in korte alinea's in en voorzie de diverse onderdelen in je teksten van pakkende kopjes. Gebruik de juiste opmaak hier. Alinea's staan in zogenaamde paragraaf tags, de titel van het artikel is opgemaakt met een heading 1 tag. De belangrijke onderdelen in je tekst voorzie je van kopjes met een heading 2 tag en binnen deze onderdelen kun je minder belangrijke items nog voorzien van een heading 3 kopje. Zorg ervoor dat je werkt met een CMS waar je bij iedere pagina een unieke meta description en browsertitel in kunt vullen.

Foto's

Grafische weergaven een bankje voor een schilderij in een museum.

Plaats bij je teksten goed en toepasselijk beeldmateriaal. Probeer hierin origineel te zijn en als je gebruik maakt van stockfoto's, ga dan niet gelijk voor de eerste foto die je tegenkomt maar blader eens door een stocksite, op pagina tien staan vaak ook heel mooie foto's die nog niet door iedereen zijn gebruikt. Je leest vaak dat stockmateriaal wordt afgeraden, ben ik mee eens maar we moeten wel realistisch blijven. Niet iedereen heeft de tijd of de middelen om zelf te gaan fotograferen of te filmen of om dit uit te besteden. Met sites als Canva kun je je beeldmateriaal makkelijk verder verrijken. Meer weten over het optimaliseren van beeldmateriaal voor je site? Lees dan ook het artikel "Afbeeldingen optimaliseren voor zoekmachines".

Video's

Korte video's zijn perfect om de werking van je product uit te leggen. Maar wat te doen als je geen producten maar een diensten verkoopt? Kijk eens of je dienst is uit te leggen in een korte animatiefilm. Houd de video's kort en maak gebruik van een professionele voice-over. Plaats je je video op YouTube? Zorg ook daar voor een goede titel en omschrijving en linken naar je website en voeg infokaarten toe aan je films.

Samenvatting

Het schrijven van je teksten, de opmaak van deze teksten, het zoeken naar en selecteren van het juiste beeldmateriaal. Het (laten) maken van video's of animaties, het meten van de bezoekresultaten en zorgen dat de techniek in en op orde is. Het zijn allemaal onderdelen van zoekmachine optimalisatie. In bovenstaand artikel heb ik alles maar kort aangestipt over ieder onderdeel zijn er meerdere artikelen te schrijven. Daarom ook de titel "SEO is hard werken". Het belangrijkste is en blijft echter wel dat je schrijft voor mensen die op zoek zijn naar informatie, en dat moet bovenaan je stappenlijst blijven staan.