De meta tag description

Potlood met daarbij een ingevulde meta tag description

Het invullen van de meta tag description is een onderdeel van het optimaliseren van je content voor zoekmachines. In deze tag beschrijf je kort waar je webpagina, blog, of product over gaat.

Meta tag description en zoekmachines

De meeste zoekmachines nemen de inhoud van de description 1-op-1 over. Op deze wijze wordt de inhoud van de meta tag vaak het eerste wat een bezoeker van je bericht of product ziet en is van belang voor het surf- en klikgedrag van bezoekers. Zelf zie ik de meta omschrijving vaak als een kleine, gratis advertentie waarin zo goed mogelijk de inhoud van een bericht naar voren moet komen.

Een samenvatting in 155 tekens

Alleen er is niet veel ruimte. In de loop van de tijd is de ruimte voor de inhoud van de meta tag description steeds korter geworden. Vijf jaar geleden was de maximale lengte nog 250 tekens. Dat is nu nog maar maximaal 155 tekens (inclusief leestekens en spaties). Maar probeer nog bondiger te zijn en ga voor een bericht van tussen de 125 en 145 tekens.

Inhoud

De inhoud moet een samenvatting van je bericht zijn. Gebruik twee of drie korte zinnetjes. Je bericht heeft een hoofdonderwerp waar je op focust. Deze focus zoekterm moet je terug laten komen in de browser (venster)titel en in de meta tag description. Wordt er gezocht op die zoekterm dan wordt dat woord vet weergegeven in de zoekresultaten. De venstertitel, de meta tag description, de titel en de intro van je bericht moeten allemaal je focus zoekterm bevatten.

Waar zie je meta tag description staan?

Kijk in de bron van je webpagina dan zie je daar bijna bovenaan de metatag staan:

metatag description in brontekst

In Google zie je bij de zoekresultaten direct onder de titel de inhoud van de meta tag description staan. Staat de zoekterm waarop gezocht is in de meta tag omschrijving dan wordt deze vet weergegeven.

Meta tag description & social media

Maar niet alleen in zoekmachines komt de omschrijving terug. Als bezoekers je berichten delen in de social media dan is de kans aanwezig dat de inhoud van de meta tag description getoond wordt. Met name Facebook pakt de meta tag description op.

meta tag description en link delen op Facebook

Hootsuite

Gebruik je voor het delen van linken HootSuite dan wordt niet alleen bij Facebook maar ook bij LinkedIn en Google+ de inhoud van de meta tag description opgepakt. Je kunt deze bij postings via Hootsuite op Facebook en LinkedIn dan aanpassen maar niet bij de postings op Google+.

Meta tag description wordt getoond tijdens delen van een link via Hootsuite

Uniek

Voor iedere pagina en bericht op je website moet de meta tag description uniek zijn. Heb je een Joomla site vul dan bij de algemene websitegegevens bij het onderdeel metadata-instellingen niet de algemene metadatabeschrijving van de website in. Gebruik de mogelijkheden die Joomla per artikel en/of menu-item biedt of installeer een extensie bijvoorbeeld de plugin Easy Frontend SEO of schaf een licentie aan voor RSSEO, dit Joomla component biedt veel mogelijkheden voor het optimaliseren van je website.

WordPress SEO door Yoast

Voor WordPress websites is er de plugin WordPress SEO door Yoast. Deze plugin biedt heel veel SEO mogelijkheden waaronder het makkelijk onderhouden van de meta tag description, je krijgt gelijk een voorbeeld te zien hoe je omschrijving binnen Google getoond zal worden.

Neem het op in je contentstrategie en zoekmachine optimalisatie

Het invullen van de meta tag description moet een onderdeel zijn van je contentstrategie en zoekmachine optimalisatie. Het schiet er helaas vaak bij in en dat is een gemiste kans. Ik heb vrij recent voor een opdrachtgever veel linken naar websites in de social media gedeeld en het viel mij op dat het meer regel dan uitzondering is dat de meta omschrijving niet is ingevuld.